otippat ämne

På två dagar har jag hittat två bloggar på aftonbladet som i ett inlägg fokuserat på tjejiga och killiga bebisar. Typ.
Ämne nummer ett var iallafall en pappabloggare som störde sig på att hans lilla dotter fått rosa strumpor av Länsförsäkringar. Han gissar att bäbispojkar får blåa. "Varför skickar dem inte ut gröna till alla bebisar?" mende han.
Idag läste jag i Fotbollsfruns blogg om hur hon uppfostrat 3 bebisar. Flickbebis 1 fick rosa och prinsessigt, även om det inte var tänkt så från början. Flickbebis 2 "gör om gör rätt" fick bruna manchesterbyxor, randiga tröjor osv. Nu hade hon fått en son och att klä honomi något feminint tog emot. Det var enklare att klä tjejerna i något blått.

Alltså. Förstår inte alls.
När och om jag får en flickbebis så skulle jag dränka det lilla livet i kläningar och toffsar och my little ponnys.
När och om jag får en pojkbebis ska han ha små nikeskor, minijeans och kepsar.
Är det inte det som är hela grejen med bebisen?
Som om man får vara med och bestämma vad ungen ska ha på sig senare i livet? Man måste väl ändå ta sin chans där? 

Varför skulle man inte klä en tjej tjejigt, eller en pojke pojkigt?
Något ska man väl få ha för att man klämt ut en flerakilos klump liksom?