Varfor det ar bara lite svarare att bo i Manchester...

Storleksmassigt gar Manchester att jamfora med Stockholm. Iallafall sett till antal invanare.
Endast 2 timmar och 20 minuter med flyg ivag borde det ju faktiskt inte vara nagra storre skillnader.
Eller?

tum tum tuuuuum! (dramatisk melodi)

- I Manchester ar det tydligen fullt acceptabelt att behova vanta 5 veckor pa att fa bredband installerat.
Ar det ett skamt? Tyvarr inte.
Tydligen ar det aven okej att debitera ytterligare 600 kr ovanpa de forsta 300 kronorna i installationsavgift.
Vad som bor noteras har ar att vi bor i Salford, som ligger 25 minuters promenad fran city.
Vi bor alltsa inte i en stuga pa en aker = jag tror faktiskt inte ens pappa Astrom behovde vanta 5 veckor pa att fa sitt bredband installerat nar dem flyttade in. Eller?
Just nu vantar vi pa en ingenjor som ska komma pa mandag for att "activate the line". Efter det kommer det droja ytterligare 7-10 dagar innan bredbandet faktiskt hoppar igang.
Inte jatteunderhallande.

- Jag aker helst inte alls buss i Manchester. Iallafall inte sjalv.
Bussarna i Manchester ar dubbeldeckare. Dubbeldeckare med endast en dorr att ta sig in och ut igenom.
Hur tankte dem har?!
Bussarna lar ju iallafall rymma lika antal passagerare som vara dragspelsbussar, men ingen skulle val komma pa tanken att tillverka en dragspelsbuss dar alla passagerare maste ta sig in och ut genom en endaste dorr, som ar langst fram i bussen?
Jag blir aven nervos av att aka buss eftersom bussen inte talar om vilken som ar nasta hallplats.
Halla?! Hur ska jag veta nar jag ska kliva av egentligen?
Vill inte minnas tiden innan bussarna hemma fick dessa briljanta nasta-skyltar med den lagom forforiska kvinnor-rosten.
Alltsa. Som valdigt svensk kanner jag mig sjukt osmidig nar jag satter mig langst bak i den engelska bussen, for att nar jag tror att jag ska av, slanga mig pa stopp-knappen och brotta mig igenom bussen och klattra over barnvagn for att ta mig av vid vad som forhoppningsvis ar min hallplats...

- Som stockholmare kanner mig mig aven sjukt stressas nar jag behover ta sparvagnen i Manchester.
GAH. Dem gar ju sa langsamt!
Plus att jag fortfarande inte har lart mig att jag sjalv maste trycka pa en knapp for att oppna dorrarna nar jag ska av och pa. Jag star dar som ett fan och stirrar pa dorrparet, tills jag inser att dem inte kommer oppnas och att sparvagnen ar sekunden ifran att aka igen utan mig.
Eller med en ofrivillig passagerare om jag redan befinner mig pa sparvagnen och vantar pa att den ska slappa av mig.
Knepigt detta.
Jag menar, tagen hemma har ju ocksa dessa knappar, men det betyder inte att vi behover anvanda dem...

- Jag har fortfarande inte koll pa vilken sida av vagen bilarna kommer komma ifran nar jag korsar en gata.
Men tja, efter 10 manader i Australien utan att lara mig detta har jag liksom inget storre hopp om att jag nagonsin kommer fa koll pa detta.

- Vreden till plattorna pa spisen ar dessutom spegelvanda har borta. Men detta har jag lart mig nu. Typ.

- Vadret gor det sjukt svart att planera. Bara for att det ar bla himmer och solen skiner pa morgonen, betyder inte det att det fortfarande kommer vara soligt 7 minuter senare.
For att gora det enkelt for dig, aven vid soligaste vader, forvanta dig sno/regn/slask inom narmsta timmen.

- Svensk tv ar inte dalig tv. Inte ens en svensk tisdageftermiddag ar dalig tv.
Engelsk tv ar skit, om man inte kollar pa nagon av de sapor som alla (tillochmed grabbar och man (plural), what the fuck liksom) slaviskt foljer sa finns det absolut inget vettigt att kolla pa.
Radda mig nagon?

Som tur ar finns det ju lite fordelar med. Typ att absolut de flesta av alla manniskor ar valdigt trevliga och latta att prata med. Vi slipper snokaos, aven om jag garna hade varit hemma bara for att se spektaklet.
Vi betalar ca 6000 kr/manad for att bo i en 3:a med gangavstand till city (= oh fy vad skont det ar att inte aka nattbuss!). Jag kan fa en flaska vin for 60 kr pa krogen/puben och jag har inte langre ett distansforhallande. Yes!
Det nya distansforhallandet med familjen raknas inte som en fordel dock...

Nu ska jag ga och handla lite lunch. Hittade kottbullar pa Sainsburys (typ coop/Ica) iforrgar. Lycka! Scan tillochmed!
Igar blev det kottbullar med makaroner till lunch. Oh yes! Lyx!

Snart jobb.
Puss pa er!

#1 - - Sabina:

Thanks :) Haha jag gör då aldrig om det!!

Kul å läsa om din vardag :)

Åh! Vi ses snart!! :D



Puss o kram, hälsa Matt! :)