längtar

Åh. Har nog aldrig längtat så mycket till julen som nu. Vill shoppa julpynt nu! Kikade på IKEAS hemsida, vilket inte gjorde suget mindre. Kommer få julpynta mitt eget hem. Galet mysigt! Har frågat M när vi ska börja julpynta. Han kunde nog inte bry sig mindre. Jag provade en ny taktik och kollade upp datumet för första advent: 28:e november. Meddelade resultatet av mitt forskande till M som utbrister:
- 28:e of NOVEMBER?
Han verkar tycka det är tidigt. Men tänk att ha julpynt framme när vi tänder första ljuset. Åh åh åh!
Vill shoppa loss i söta ljuslyktor, mysiga ljusslingor och vackert julgranspynt!

Idag pratade vi om disneyfigurer förresten. Jag hade en liten genomgång av de svenska namnen. Kalle Anka, Knattarna (deras version är typ Hewie, Dewie, Louie. HAH), Timon&Pumba (som dock visade sig vara samma, trist) och så kom vi iallafall till Musse Pigg. Sjukt konstigt namn tyckte M. Han är ju en mus, ingen "pig"?
Hade tyvärr inget vettigt svar på denna fråga.

Jag försöker vara en bra representant för Sveriges befolkning nu när jag bor i detta land, men ibland är det svårt. När vi gick ut med M's pappa för några veckor sedan började vi prata om jultraditioner. Jag började berätta om hur familjen samlas framför TV'n klockan 15, M's pappa blev lite ivrig och avbröt:
- Oh is it the king or queens speech you're watching.?
- Ehm, no, svarar jag, we watch eh.. Donald Duck.. it's a tradition..

Hur förklarar jag att Mickey Mouse är "Musse Gris" i sverige, och varför?
#1 - - Anonym:

Det är nästan alltid kul att shoppa. =)