Va inte så okritiska, people!

I bland förvånar det mig hur okritiska folk är på internet. Jag menar, internet är ju ändå inget nytt längre, folk borde ha förstått vid det här laget att vem som helst kan publicera i princip vad som helst på nätet.
På facebook har jag precis sett folk posta en länk till ASDA (typ som Willys hemma) där det står att ASDA delar ut gratis kuponger värde £100 (ca 1000 kr). Det står att man får en kupong gratis om man delar länken på Facebook och skriver "Thanks ASDA" som kommentar.
Min första tanke: det låter väl ändå liiite för bra för att vara sant?
Efter att ha googlat i typ 1,5 minut så visar det sig så klart vara en scam.
Inte för att det gör någon skada, egentligen att folk går på sådant här, men andå! Varför inte bara vara lite kritisk från början? Om någon kom fram till dig på gatan och sa "Hej hörru! Här får du en kupong, helt gratis, värde 1000 spänn!" skulle väl ändå rätt många tycka att det verkar lite dodgy och antaligen vilja ha lite mer information innan de springer iväg glada och viftande med kupongen i luften ropande "kolla vad jag fick av XXXX, spring dit och köp!".
Nja. Visst att det kan vara lite förvirrande om det verkar vara ett stort och välkänt företag som upges vara källan, men ja, nä, det betyder ju faktiskt inte att det är det företaget som är källan.