Resultatet av detta projekt:

Tänkte visa lite igen vad jag hållit på med senaste veckorna.
Detta är från en kurs som heter Design Awareness 2. Projektet var ett individuellt projekt där vi i princip fick skriva våran egen brief. Jag var inresserad av green & sustainable design, så ville gärna göra ett projekt inom detta område.

Mina allra första idé var att göra en egen portfolio att visa upp arbetsprov i. Hade en idé om att skapa själva portfolion i återanvända material, prova göra handgjort papper osv. Denna idé skrotades dock i research stadiet. Började istället kika på hur produkter kan återanvändas och återvinnas. Ett exempel som jag gillade var Granit som säljer korgar gjorda av gamla bildäck. Gjorde lite mer research inom bland annat inredning och hittade en hel del inspirerande bilder och artiklar.

En tredje idé var också att designa ett digitalt magazine som skulle innehålla artiklar om mina egna projekt, som också kunde fungera som en portfolio. Efter ett möte och genomgång med min handledare så bestämdes det dock att eventuellt spara denna idé inför nästa år. Istället bestämdes det att jag skulle göra ett projekt som handlar om glasburkar. Jag sparar oftast glasburkar (sådana som pastasåser osv kommer i) eftersom jag brukar tänka att jag snart kommer komma på en riktigt bra idé för vad jag kan använda dem till. Det har dock inte hänt ännu, så har haft ett gäng burkar under diskbänken, och ovanför kylen ett bra tag. Iallafall så tyckte min handledare att detta med glasburkar lät himla spännande, så hon bad mig att inkludera dem i mitt projekt, vilket resulterade i "6 ways to re-use your jars at home".

Ett par bilder har jag redan lagt upp på FB, men kan bjuda på ett apr till här:

Förstasidan till häftet med ideérna:



Ville presentera min research på samma tema som projektet, så delade upp ett par A4 ark i 8 delar och fördelade research och små bilder på dem. Varje research-note trädde jag sedan på ett snöre. På så sätt fick början av snöret representera början av projektet och tvärtom :) Stoppade så klart ner mina notes i en burk också. Hehe.


Häftet med ideér och bilder. Använde samma sorts snöre för att binda ihop alla bilderna.


Häftet från ovan:


Ideérna var bland annat 3-in-1 bestickhållare: (som ni kan se på förstasidan) Band ihop två större burkar med en mindre med ett snöre. Flätade ändarna som också fick agera handtag. Blev rätt snyggt. Ena bilden på FB visar också "a memory in a jar" som var ett förslag på ett alternativt födelsedagskort. Letade upp en festivalvideo på youtube som jag ville använda som exempel, och använde mig av en QR-generator för att skapa QR-koden. Ideén var att man skulle kunna ge bort en burk som innehåller ett gemensamt minne (typ en sång, video, whatever) som man får upp på sin mobil genom att scanna QR-koden. Prova nedan så får ni se!



Har ett annat projekt att göra klart inför imorn så får avsluta nu. Imorn är det sista dagen innan sommarlov!