den 9 Oktober 2012

Körlektion på förmiddag och teoriprov på eftermiddagen. Imellan spenderade jag mest tid på att vara nervös och gick igenom lite sista minuten frågor inför provet. På körlektion tränade vi mer på bay parking. Åter igen vet jag inte vad det kallas på svenska? När man backar in på en parkeringsplats? Gick helt okej iallafall, lite kluringt är det dock att hålla sig inom linjerna, och att veta när det är dags att räta upp bilen efter att man svängt bakåt. Hm. Gjorde några stycken på rad på en tom parkeringplats innan vi körde vidare. 
 
Så, teoritestet då? Här består teorin av två delar, frågor med svars alternativ (som i Sverige), men även en del med 14 olika videoklipp där man ska klicka innan och när en "risk" händer. En risk kan vara olika saker som du måste stanna eller väja för. Så här ser videoklippen ut: 
 
 
Frågorna var inga problem. Det var dessutom frågorna som jag kände mig mest säker på. Hela 48/50 rätt blev det. För att klara måste man få minst 43 för att få godkänt. På hazard perception-delen fick jag 53/75, där godkänt var minst 44. Råkade klicka lite ivrigt på ett av klippen dock vilket resulterade i 0 poäng som "straff". Detta för att dem försöker undvika att man bara klickar på random för att få godkänt. 
 
Så nu är jag ett steg närmare körkort :) Jag och M gick ut och åt för att fira att jag klarade teorin. Mätta och belåtna nu!