Sandra och körkortet:

Så. Himla. Glad! Och stolt!
 
Klarade körtestet idag. Klockan 13:15 gjordes ett snabbt syntest tillsammans med "the examiner" innan vi hoppadein i bilen. Innan dess hade jag haft en timmes lektion för att gå igenom maneuvers (googlade, moment kallas det nog på svenska?) och testfrågor en sista gång. Körde till testet så att vi var där 10 min innan det skulle börja. Min examiner/test person var en väldigt trevlig äldre man. Började bra med att vi går ut till bilen och jag inser att jag inte har bilnycklarna. Syntestet går ut på att kunna läsa en registreringsskylt på 20 meters håll. Om man klarar det är det bara att tuta och köra. Så länge man inte befinner sig i ett bebyggt område mellan klockan 23:30 - 07, då får man inte tuta! Eh. Hur som helst. Råkade utelåsa examinern när jag hade hoppat in i bilen. Han fick knacka på rutan två gånger innan jag lyckades låsa upp bildörren. Haha! Underbar början.
Fick två "show me and tell me frågor" när vi satt i bilen. Ena löd "show me how to turn the rear fog lights on and when to use them" och "tell me how you would know if there was a problem with the anti-lock braking system". Rätt lätta och klarade båda utan problem.
 
Testet började med att vi körde runt på småvägar i ett område bakom test centret. Lätt, men en hel del små korsningar där det var skymd sikt så att man fick ta det försiktigt. Stannade ett par gånger "vid lämpligt ställe" för att visa att jag kan köra iväg från stillastående/parkerad längst med en väg på ett säkert sätt. I testet ingår ett av fyra moment som bestäms av examinern. Jag fick "turn in the road", vilket jag var rätt nöjd med eftersom det är det momentet som jag känner mig mest bekväm med. Efter detta var det dags för "independent driving" under 10 minuter, där examinerns instruktioner löd "take the second road on the right, and follow signs for Chester, after this, I will ask you to follow signs for Manchester City Centre". Blev lite nervös eftersom vi inte tränat speciellt mycket på att följa skyltar. Körde iväg och efter första svängen så meddelade examinern att första skylten mot Chester snart skulle komma, vilket var schysst. Visade sig att jag behövde ta till höger i en stor rondell, tredje avfarten. Lyckades få till ett mini-motorstopp precis när jag skulle köra in i rondellen, men fångade upp bilen innan den hann röra sig för mycket, så det gick bra. Räknade avfarterna högt för mig själv för att vara säker på att inte köra fel, hehe. Efteråt blev det ännu en stor rondell, plus körning på en tre-filig huvudled(?) (50mph, motorvägskörning ingår inte i körtestet i England) där jag följde skyltar mot Manchester. Strax därefter var vi visst på väg mot test centret igen och testet var över. Nog dem snabbaste 40 minutrarna i mitt liv. Det enda examinern kommenterade på var att i ena rondellen så tvekade jag när jag blev osäker. Jag trodde att jag behövde ligga i filen till vänster om mig, där en stor långtradare låg, och började sakta in, innan jag insåg att jag kunde lämna rondellen i den filen jag låg i. Han sa att jag behövde vara lite mer bestämd där, vilket jag håller med om. Slutresultatet blev 7 "minors", vilket är mindre allvarliga fel/anmärkningar, där den tillåtna gränsen är 15, så låg en ganska bra bit under vilket jag är nöjd över :) 
 
Så yes, nu är jag körkortsinnehavare! Galet. Vill dock gärna ta en Pass Plus kurs så snart som möjligt. Pass Plus är en frivillig kurs där man går igenom bland annat motorvägskörning och stadskörning för att bli en ännu bättre/säkrare förare. Kursen är ca 6 timmar, men min körlärare sa att vi isåfall kan göra den på 5 timmar eftersom vissa av momenten, som mörkerkörning, har jag redan gjord på mina vanliga lektioner.
 
Skrev en liten lapp innan min lektion tidigare idag. Tanken var att jag ville lämna alla negativa tankar hemma, och bara ta med mig positiva tankar. Vek ihop lappen och la i fickan. Verkar som att det funkade? Hehe.