den 14 september 2011

Hah! Självförtroendet har fått sig en välbehövlig liten boost sedan förra veckan. Fick ju sådan träningsvärk av ridlektionen förra måndagen att jag trodde jag skulle avlida. Musklerna på insida lår var inte att leka med. Efter 5 dagar utan att kunna gå ordentligt, utan vaggade fram, och pep så fort M petade på mig så började jag seriöst bli lite orolig. Musklerna var dessutom väldigt svullnade och kändes superkorta, värsta filéerna, så brjade bli lite orolig att jag kanske skadat dem på riktigt? Googlade träningsvärk och hittade (inte helt oväntat) att ökad blodcirkulation var bra, och kanske en lätt joggingtur. Eh jahaja, näe, drog ett snabbt streck över joggingturförslaget då jag inte ens kunde ta mig ur sängen utan att lyfta benen med hjälp av armarna. På kvällen i soffan framför tv'n lyckades jag dock på något vänster massera ut det mesta av värken. Hur bra? Om jag hade vetat att den gick att massera bort hade jag ju gjort detta dag 1!

All denna smärta hade iallafall gjort mig lite smått nervös inför nästa träning. Igår klockan 13 var det dags igen. Förra veckan såg jag hur hon skrev upp samma hästs namn efter mitt i bokningsboken, men när jag kom dit igår såg jag att dem hade ändrat. Jag skulle rida Blaze! (Alla Engelska hästnamn får mig att känna mig som att jag är med i någon torr Engelsk hästserie för tonåringar, dem där som brukade visas på typ Svt på dagtid när man var yngre). Blaze visade sig dock vara betydligt mer min typ av häst än Lucy. Mindre och kortare, precis så jag vill ha det (och som jag är van vid)! Det visade sig även att Blaze bara var 4 år, vilket gjorde det hela ännu mer intressant. Satt upp och det första Blaze gör innan jag fått kontroll över styrningen är att gå rakt över en orange liten kon. Ålderstypiskt eller vad? Han började med att ringla sig fram, men efter en liten lära-känna-varandra-stund blev bogar och ben lite mer kontrollerbara. Blev jättenöjd med träningen! Blaze visade sig vara en framåt och positiv, ännu ganska oförstörd och känslig kille. Det var riktigt kul att rida! Blev lite markarbete över bommar och kryss innan vi avslutade.

Träningsvärk idag? Nepp! Inte det minsta! Nästan lite besviken, men himla skönt att kunna gå ordentligt. Så kanske inte är sååå himla out of shape som jag först trodde efter förra veckan? Nää, still got it me!