Lilla träningsbloggen?

Är himla stolt! Tidigare i veckan, i Tisdags närmare bestämt, var jag ute på en 5 kilometersrunda. Då höjde jag tempot något, sprang 2,5km, stannade och pustade i 1 minut, och sprang tillbaka igen. Idag körde jag exakt samma sträcka, men utan att stanna, och på en snabbare tid. Grymt tycker jag! Hela passet kändes dessutom riktigt bra. Benen gick nästan av sig själv halva passet. Härlig känsla! Average pace låg på 5.27min/km, med snabbaste kilometern på 5.15min/km :) (kanske inte låter jätteimponerande för träningsglada, men här snackar vi tjejen som inte hade joggat på ett (eh, ett par, 3?) år, och började med 5 minuter jogg, 5 minuter gång, i 5km för 2 månader sen!)

Nu när jag sprungit i 2 månader (nästan exakt på dagen, med start den 18:e mars har jag sprungit mellan 2-4 gånger i veckan) så vill jag börja träna på att bli snabbare. Jag har ganska lätt för att hitta ett bekvämt tempo och gärna hålla mig där och tuffa på. Men efter att ha klurat lite på mål med träningen och sådär har jag kommit fram till att jag vill bli snabbare. 10km är okej sträckor, men har inget riktigt intresse av att springa flera mil i ett pass, att bli snabbare däremot, det skulle vara roligt! Jag tror även att min kropp, så som den är byggd (gener hit och dit), passar bättre för lite kortare och snabbare pass. Så. Nu har jag lite halvt sådär ett mål att jobba mot. för någon månad var jag osäker på om jag ville träna mot att springa längre, 20km t.ex, eller hålla mig runt samma sträckor, på kortare tid.

Blev dessutom förvånad att passet gick så pass bra idag, eftersom jag hade en rätt urusel dag igår när det gäller mat. Försöker tänka lite på vad jag äter när jag tränar, på så sätt att jag vill få i mig tillräckligt och regelbundet. I vanliga fall när jag inte tränar kan jag äta frukost på morgonen, för att sen gå till skolan, och sen inte äta något förräns vid 19 på kvällen. Och då blir det en jätteportion eftersom jag är asa-hungrig. Plus lite godis eller choklad till efterrätt eftersom jag varit hungrig hela dagen utan att äta något vettigt. Vilket inte är bra på något sätt. När jag tränar vill jag äta mycket mer regelbundet, och planerar dagen på ett mycket bättre sätt. Som i torsdags på jobbet t.ex. Bra frukost, lunch, och sedan mellis innan joggingturen på vägen hem. Funkade hur bra som helst.

Gårdagen bjöd på omotivation till tusen dock. Under dagen blev det allt från bagels till skivor av vitaste vita rostbröd (som matt köper), hemmagjord pizza, ost, nötter och vin på kvällen. Kolhydrats-overload kan man lugnt säga. Slutade med elakt mag-ont (förståerligt!). Lätt illamående när jag gick och la mig och besviken på motivations-frånvaron.

Men. Idag tar vi nya tag! Istället för att älta i en dålig mat-dag tänker jag att kolhydrats-overloaden bidrog till extra energi och en snabbare Sandra idag. Smart! Har precis ätit en frukost på havregrynsgröt med äppelbitar och lite svartvinbärssylt. Gott! Ska strax ta en lång dusch och pyssla om kroppen och göra den lite strand-redo inför nästa vecka :) Ikväll ska vi mysa med taco-middag! Jag vill ha sallad med en massa gurka och vitlökssås på min! :)

Ha en bra lördag!